The Silence of the Lambs

(5) Tăcerea Mieilor
(1991)

De ce nu mai scrii recenzia aia la Tăcerea Mieilor, ai promis consecvență...o recenzie la 3-4 zile...

A încercat odată un recenzor să o facă. I-am mâncat ficatul cu păstăi și cu un vin bun de Chinatti


Tăcerea mieilor (1991) e o ecranizare în regia lui Jonathan Demme adaptată după romanul cu același nume de Thomas Harris (și care intre noi fie vorba nu se ridică la înălțimea filmului) laureată a 5 Premii Oscar la cele 5 categorii majore doborând mai multe recorduri din care unul este acela că a reușit să câștige Oscarul pentru cel mai bun film în 1992 deși e o producție din 1991.


Tăcerea mieilor e filmul preferat al unei somități culturale cu care am avut contact direct, un prof. univ. dr. în filosofie, estetică și alte științe sociale, absolvent al Academiei Ștefan Gheorghiu, autor a zeci de articole, publicații și cărți de specialitate dintre care una tratează subiectul Kitsch – simptom al devalorizării artei ș.a. Am simțit nevoia să fac acest comentariu întrucât s-a ajuns ca această capodoperă monumentală să fie ridiculizată, pamfletată și catalogată ridicol de superficial drept kitsch.
Următoarea recenzie are zeci de spoilere și citate așa că te avertizez, dacă ți-ai pus spoiler-wall, apasă butonul din dreapta-sus marcat cu X, vezi filmul, dacă nu l-ai văzut încă și dacă ești curios după, te invit să citești și ce-am scris eu pe aici. Așa ca recomandare. 

Avem primele 3 elemente
1.      Coloana sonoră care te introduce într-o atmosferă terifiant de profundă și gravă;
2.      O fetiță care aleargă prin pădure în timpul antrenamentelor de la Academia FBI;
3.      Răni, agonie și durere – iubește-le! (Hurt, Agony, Pain – Love IT) ca motto pus pe unul din copacii respectivei păduri.


Menționez și clișeul pe care l-au abordat toți ca să prezinte intriga: Tânăra cadetă Clarice Starling (Jodie Foster) este chemată în biroul șefului Serviciului de Științe Comportamentale ale Academiei FBI – Jack Crawford (Scott Glenn) și îi propune o misiune (aceea de  a-l face să coopereze pe înfiorătorul psihiatru criminal dr. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) în vederea capturării altui criminal și mai înfiorător, cel supranumit Buffalo Bill, încă în libertate, care îngrozește societatea cu modul lui de operare absolut și de-a dreptul bolnav), dar nu înainte de a o avertiza: 

Crede-mă, nu-l vrei pe Hannibal Lecter în mintea ta! Tu fă-ți doar treaba, dar nu uita cine este!

Zău? Și cine este?


Schimbând cadrul și personajul participant la același dialog, dr. Chillton:
Ei bine, e un monstru. Un psihopat adevărat. Atât de rar prindem unul în viață încât din punct de vedere al cercetării, Lecter e premiul cel mare[...]Ne urăște, crede că-i vrem răul și că suntem dușmanii lui[...]Nu cred că Lecter a văzut o femeie în 8 ani și chiar ești pe gustul lui.

După care îi explică regulile:
1.      Nu te atinge e geam
2.      Nu te apropia de geam
3.      Dă-i numai hârtie fină
4.      Fără creioane sau stilouri
5.      Fără bolduri sau agrafe în hârtie
6.      Folosește locul prin care primește hrana
7.      Dacă vrea să-ți dea ceva, refuza!
Primul contact e ce va în genul „Întâlnire de gradul III”, de remarcat și că amândoi au ochii albaștri deși provin din două lumi total diferite dar nu opuse. După ce încearcă să-l păcălească cu o vechitură de test psihologic apar și primele indicii:

No. 1 HintDe ce crezi că le jupuia pielea?

După care începe ridiculizarea către Straling:
Știi cum arăți cu geanta scumpă și pantofii ieftini?You look like a rube. Ca un copăcel pipernicit cu puțin gust. Mâncarea bună ți-a lungit oasele dar nu-i mai mult de o generație de când te tragi din niște sărăntoci, nu-i așa? Și accentul pe care-l încerci cu disperare – pur Virginia de Vest. Ce e tatăl tău, dragă?E cumva miner? Duhnește a lampă?Ce repede te-au găsit băieții! Toate răutățile obositoare de pe bancheta din spate a mașinii, când nu poți să visezi, decât să cobori, oricând, oriunde și oricum numai să ajungi la FBI.

Urmează un cadru cu H. Lecter și fața lui tâmpă după ce termină de spus discursul lui de îngropăciune a stimei de sine după care replica lui Clarice: 

Așa e! Dar, ești destul de puternic încât să aplici „super-percepția asta” și pe tine?Ce-i cu ea?De ce nu te privești și să scrii ce vezi?Sau poate ți-e frică.

No. 2 HintAcum zboară înapoi la școală, micuță Clarice, fly, fly, fly......fly, fly, fly[…] Ascultă cu atenție! Caută adânc, Clarice STARling (după incidentul cu Migs, în care acesta, a încercat ca lichidul lui seminal să mai ia contact cu o femelă, poate pentru ultima oară, chiar dacă nu în scopul copulației. Și a reușit, pentru că i-a atins fața șipărul - Dar a fost pentru ultima oară. Își înghițise limba și a fost găsit mort în celulă, a doua zi), Caut-o pe miss Mofet, o veche pacientă de-a mea. M-O-F-E-T. Nu cred că Migs că poate să o facă din nou așa repede, chiar dacă e nebun, Du-te!

MOFET – cu trimitere (după semințe) la magazinul acestuia intitulat yourself (de unul singur). Proprietarul garajului care a însoțit-o pe Clarice, vrând să-i dea o mână de ajutor la deschiderea ușii garajului care nu mai fusese deschisa din 1980 în zadar, adaugă la un moment-dat:
Ne putem întoarce mâine cu fiul meu.
Clarice: Și el? (arătând spre șofer care stătea în mașină yourself)
Proprietarul: O, șoferul meu ne-ar ajuta dar detestă muncile fizice. (Fă-ți – yourself)
Clarice: Aha!

Și pentru că Clarice e o fată deosebit de inteligentă și-a dat seama că Lecter a trimis-o după semințe:

Hester Mofet! E o anagramă, nu-i așa doctore? THE REST OF ME! (îmi lipsește cealaltă parte a mea) 

(Nu încerca să faci anagramă la celebrul recenzor Lupea!)
Îmi lipsește cealaltă parte a mea. De asta ai închiriat garajul?¿
Lecter: (Spock! = ia de-aici sertarul cu chestionarul ăla obosit! Ia-l și silence! Că acuma stau pe întuneric!) De fapt, „chestionarul” era un prosop ALB.
Thank you! (și-l pune pe cap)
Ți s-a oprit sângerarea. (Nu mai spune!)
Nu-i nimic, e doar o zgârietură (în urma minia accidentului de la intrarea în garajul firmei yourself).

No. 3 Hint: Hoster MOFET – nume real Benjamin Raspail – boschetar, maniac depresiv  = Primul efort al unui ucigaș de-a se transforma.

(...)

Crezi că Crawford te dorește, sexual vorbind?Adevărat, e mult mai în vârstă dar crezi că visează scenarii în care te f*te?

Nu mă interesează, și drept să-ți spun, e genul de lucruri pe care le-ar spune Migs.

Not anymore

Ce ai vrut să spui prin transformare, doctore? (Doctor, impropriu spus, pentru că psihiatrii nu au nicio legătură cu medicina, nu sunt doctori, nu au fost și nu vor fi vreodată, cu atât mai puțin foștii psihiatrii, cu atât mai puțin foștii psihiatrii condamnați definitiv, cu atât mai puțin foștii psihiatrii condamnați definitiv pentru fapte de omor, cu atât mai puțin foștii psihiatrii condamnați definitiv pentru fapte de omor ale căror cadavre erau mâncate). Nu? Sau...
ClariceCe ai vrut să spui prin transformare, doctore?
LecterSunt în camera asta de 8 ani Clarice. Știu că nu mă vor lăsa afară niciodată, cât timp trăiesc. Tot ce-mi doresc e doar o priveliște. Vreau o fereastră prin care să văd un copac sau o apă.Vreau să fiu într-o instituție federală de parte de dr. Chilton(alt doctor!)
ClariceCe ai vrut să spui prin ucigaș de pui?
LecterÎți voi da un profil psihologic a lui Buffalo Bill, bazat pe informațiile din dosar.Te voi ajuta să-l prinzi Clarice!
ClariceȘtii cine este, nu-i așa?Spune-mi cine ți-a decapitat pacientul, doctore!
LecterToate (lucrurile) la timpul lor. Eu am așteptat, Clarice, dar puteți aștepta, tu și bătrânul Jackie tot atât cât am așteptat eu?Micul nostru Billy cred că deja o caută pe următoarea doamnă.

Fiica senatoarei de Tennessee (ascultând și fredonând American Girl – Tom Petty & The Heartbreakers)

Un INvalid se chinuie cu o piesă de mobilier când american girl coboară din mașină...
Ai vrea să te ajut? (Așteaptă abordarea din partea victimei – adică, să plece de la ea totul. De la niște intenții +/-egoiste. Te întreb acuma pe tine, tu ajuți pe cineva pentru acea persoană sau o ajuți pentru tine pentru că nu te simți tu confortabil să-l vezi pe altul suferind? Cine ești? Și ce ești (de fapt)? Ești altruist sau egoist suferind la suferința altei persoane?). Nu mă interesează, orcium, pentru că viitorul tău e într-o groapă dintr-un beci în care eu cresc simbolurile metamorfozei, fluturii morții...Că la un moment-dat o să fiu nevoit să nu mai fiu așa cinic și să-mi arăt partea pozitiv umană la suferința unei ALTE suferințe, chiar dacă e un animal? (un cățel caniche).La asta nu am timp să mă gândesc, că sunt ocupat cu diferențierea clară a conceptului duplicitar altruist/egoist)
B. BillAi vrea?
American GirlSigur!
B. Bill: Mulțumesc!
American GirlE în ordine, pari a avea probleme (American Girl)
B. Bill:  Da...îl am de mult. Nu pot urca singur asta în camion. Uite, ține asta
American Girl: Ok
B. Bill: Pune-l jos, e bine (apelează la un artificiu)

[…]

Apelează la un artificiu și o lasă pe American Girl să intre prima în camion cu mobila.
B. Bill: Minunat.

American Girl: Ok
B. Bill: Ai aprox mărimea 14 (1+4)?
American Girl: WHAT?


Clarice află de un alt corp îngropat, a treia victimă găsită. Cercurile arată unde au fost răpite fetele. Săgețile arată unde au fost găsite corpurile

Profilul psihologic pentru Buffalo Bill văzut de Clarice e următorul:
E un bărbat alb. Ucigașii în serie vânează în propriul grup rasial/etnic. Nu e călător. Are propria casă pe undeva, nu un apartament.
De ce? Ce face ca să-și alunge singurătatea?
Are între 30 și 40 de ani. E puternic (fizic) și are un autocontrol ca al unui bătrân. E precaut, precis și impulsiv. Nu se va opri niciodată.

Profil descris cu o exactitate milimetrică! Buffalo Bill, unde ești? Nu-ți ard urechile, nu-ți zvâcnește ochiul stâng? Că tocmai se vorbește de TINE. (Dacă adăugăm informațiile de identificare oferite de H. Lecter cu care avut contact direct și despre care mai are și alte informații atunci...) B. Bill, ieși dracului din beciul ăla sinistru în care crești fluturii morții, că moartea e mai aproape de tine decât crezi. E mai aproape de tine decât de American Gril pe care o ții sechestrată în borta aia infectă săpată de mintea ta bolnavă! Fluturii nu te schimbă așa cum cu o floare nu se face primăvară

Marian Rughiniș

© 

Recenzie publicată inițial pe forumul cultural 
http://www.HanuAncutei.com – ARTA de a conversa
În data de 02 mai 2015 la ora 03.40 p.m. sub pseudonimul ROGVAIV

-va urma-

Caută stop-cadrul opus, celei din a doua inagine cu H. Lecter care îngheață de spaimă când o vede Clarice Starling!


Crawford: Nu se va opri niciodată.
Starling: De ce nu?
Crawford: A început să-i placă și o face din ce în ce mai bine.
Starling: De aia m-ați trimis acolo? Ca să obțin informații pentru capturarea lui Buffalo Bill? Dacă ăsta era un caz aș fi vrut să-l am.
Crawford: Dacă ai fi știu asta Hannibal Lecter ar fi fost necooperant, s-ar fi jucat cu tine, ar fi tăcut mâlc și noi nu am mai fi fost unde suntem acuma.


Starling: Nu se va opri niciodată.
Crawford: De ce nu?
Starling: A început să-i placă și o face din ce în ce mai bine.
Crawford: De aia m-ați trimis acolo? Ca să obțin informații pentru capturarea lui Buffalo Bill? Dacă ăsta era un caz aș fi vrut să-l am.
Starling: Dacă ai fi știu asta Hannibal Lecter ar fi fost necooperant, s-ar fi jucat cu tine, ar fi tăcut mâlc și noi nu am mai fi fost unde suntem acuma.

-va urma-

Citește continuarea


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Închisoarea Îngerilor

Portocala mecanică

Cronica de film: Inglourious Basterds